Portal pacjent.gov.pl zawiera wiele ważnych informacji

Materiał informacyjny
Logując się na Internetowe Konto Pacjenta można przede wszystkim otrzymać e-receptę, a także zyskać wgląd w swoją historię leczenia. Ale warto też korzystać z informacji, które są publikowane na portalu pacejnt.gov.pl. To swego rodzaju mapa, która pomaga w poruszaniu się po systemie ochrony zdrowia.

Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dostępna na pacjent.gov.pl., to rodzaj bramy do cyfrowych usług w ochronie zdrowia. Z IKP można korzystać w dowolnym miejscu i czasie na komputerze, tablecie lub smartfonie z dostępem do Internetu. Wystarczy zalogować się na swoje konto, co najprościej zrobić za pomocą profilu zaufanego.

Długa jest lista korzyści, jakie zyskujemy dzięki IKP, m.in mamy wgląd w historię leczenia, wystawionych e-recept, e-skierowań oraz wykonanych procedur medycznych. To tu zapisują się wszystkie wizyty lekarskie oraz hospitalizacje, za które zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia. Warto wiedzieć, że IKP każdego dorosłego obywatela naszego kraju istnieje niezależnie od tego, czy z niego korzysta, czy też nie. Logując się zyskuje jednak dostęp do swoich danych.

Od 8 stycznia przyszłego roku wszystkie recepty będą wystawiane w formie elektronicznej, a pacjent będzie mógł otrzymać swoją e-receptę SMS-em na telefon lub w wiadomości e-mail. Będzie mógł też pobrać ją bezpośrednio ze swojego IKP. Jak pokazują statystyki już dziś zarówno lekarze, jak i pacjenci przekonują się do cyfrowych rozwiązań. W woj. mazowieckim w systemie jest już prawie 13 tys. lekarzy, którzy dotychczas wystawili prawie 8 milionów e-recept, a z tych skorzystało ponad 1,5 mln pacjentów. Do swoich kont IKP w całej Polsce zalogowało się już w sumie ponad 650 tys. pacjentów.

Pomoc w nagłym przypadku

IKP i wszystkie udogodnienia związane z cyfryzacją w ochronie zdrowia niosą dla pacjentów wiele udogodnień. Ale portal pacjent.gov.pl daje więcej korzyści; przede wszystkim to doskonałe źródło informacji. Można się z niego dowiedzieć, np. jak odnaleźć się w nieprzewidzianych sytuacjach.

Kiedy zachorujemy w dzień roboczy, w godzinach pracy pobliskiej przychodni – zgłaszamy się do lekarza POZ. Zdarzają się jednak zdarzenia nagłe, np. kiedy musimy szukać pomocy nocą lub w święta. Wtedy sytuacja nie jest już tak prosta. Na stronie pacjent.gov.pl są zamieszczone dokładne informacje, jak krok po kroku należy postępować. I tak „Jeśli Ty lub Twoje dziecko nagle zachorowaliście lub gorzej się poczuliście, ale nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia, możesz skorzystać z kilku wariantów pomocy medycznej. Twój wybór powinien być podyktowany stanem zdrowia, pilnością przypadku, koniecznością podjęcia natychmiastowej diagnostyki i leczenia.” - czytamy na Pacjent.gov.pl. Według drogowskazów zamieszczonych na portalu mamy kilka możliwości: wezwać pomoc, zgłosić się do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, udać się do Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych (SOR) albo izby przyjęć albo skorzystać z doraźnej pomocy dentystycznej. Co więcej na portalu można sprawdzić, gdzie takie placówki znajdują się w danym mieście.

- W życiu każdego z nas może przytrafić się sytuacja w której będziemy świadkami wypadku, nagłego zachorowania, czy innej groźnej sytuacji stanowiącej zagrożenie dla zdrowia lub życia osoby poszkodowanej. Ponieważ czas niezbędny na przybycie karetki czy zespołu ratunkowego to co najmniej kilka minut, kluczowe dla życia i zdrowia osoby której przydarzył się wypadek, jest podjęcie odpowiednich działań pozwalających na podtrzymanie życia lub zminimalizowanie negatywnych skutków zdarzenia. Osobiście bardzo zachęcam do tego, by zapoznać się z zasadami udzielania pierwszej pomocy tak, żeby w nagłym wypadku bez wahania i jak najszybciej przystąpić do skutecznego działania. – mówi lek. med. Adam Chustecki, dyrektor SPG ZOZ w Nadarzynie.

Podczas nagłych wypadków łatwo stracić głowę. Nie każdy wie, jak pomóc osobie rażonej piorunem, oparzonemu dziecku czy ofierze wypadku drogowego, którego jesteśmy świadkami. Większość osób nie jest przygotowana na takie zdarzenia i zadaje sobie pytania, jak prawidłowo postępować, żeby przede wszystkim nie zaszkodzić osobie poszkodowanej, ale jak najszybciej udzielić pomocy. Każda z tych sytuacji jest szczegółowo opisana na portalu pacjent.gov.pl. Strona jest czytelna, można z łatwością się po niej poruszać i szybko zdobyć informacje.

Poza instrukcjami postępowania w nagłych sytuacjach zawiera szereg informacji o działaniu systemu ochrony zdrowia na każdym ze szczebli: od Podstawowej Opieki Zdrowotnej poprzez leczenie specjalistyczne, szpitalne po uzdrowiskowe. Te wszystkie ważne i wiarygodne informacje o ochronie zdrowia są w jednym miejscu. Z tego powodu warto korzystać z portalu oraz logować się na IKP.

Dlaczego warto korzystać z IKP:

- odbierzesz i zrealizujesz e-recepty: od lekarza — nawet bez konieczności wizyty, jeśli potrzebujesz dalszego leczenia;
- od pielęgniarki lub położnej — zarówno po wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość),
- wykupisz każdy lek z e-recepty w dowolnej aptece bez utraty refundacji,
- sprawdzisz i pobierzesz otrzymane e-skierowania
- otrzymasz powiadomienia o wystawionych e-receptach i kody do ich realizacji — mailem lub SMS-em,
- sprawdzisz historię swoich wizyt lekarskich, za które zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia
- w każdej chwili sprawdzisz zaleconą dawkę leków,
- zyskasz dostęp do informacji o programach profilaktycznych
- zyskasz dostęp do listy uzdrowisk, opisu ich usług oraz informacji o cenach i wolnych terminach

Logowanie do IKP jest proste

Do zalogowania się na IKP konieczne jest założenie „profilu zaufanego”, co nie wymaga przechodzenia długotrwałych procedur ani przygotowania stosu dokumentów.

Profil zaufany można założyć za pośrednictwem internetowego konta bankowego. Obecnie taką możliwość daje 10 banków. Ich listę znajdziemy na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp). Należy zalogować się na swoje internetowe konto bankowe, następnie wejść w odpowiednią zakładkę (w wielu bankach to „Pasaż”), gdzie wybieramy opcję „Profil zaufany”. Jeszcze tylko weryfikacja kodem SMS i to właściwie tyle, możemy w pełni korzystać z IKP oraz innych możliwości, które daje profil zaufany.

Druga opcja to możliwość założenia profilu zaufanego osobiście w punkcie potwierdzającym. Wniosek składamy przez stronę pz.gov.pl, gdzie w prawym górnym rogu wybieramy zakładkę "zarejestruj się". Wypełniamy formularz online. SMS-em otrzymamy kod potwierdzający, który należy wpisać na stronie. Wyświetli się nam komunikat, który potwierdzi, że wniosek został pomyślnie złożony. Następnie pojawia się: "Wyświetl listę punktów potwierdzających".

W sytuacji, gdy nie posiadamy podpisu elektronicznego, pozostaje nam potwierdzenie tożsamości osobiście w punkcie, którym najczęściej jest urząd albo bank. Ich listę można znaleźć na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList). Jest ona dość długa, dlatego każdy powinien znaleźć jeden z nich blisko swojego miejsca zamieszkania.

Założenie profilu jest bezpłatne. Jest on ważny trzy lata. Przed upływem tego terminu, na wskazany przy rejestracji adres e-mail otrzymamy przypomnienie o konieczności przedłużenia ważności Profilu. Wystarczy, że zalogujemy się na stronie pz.gov.pl i przedłużymy jego ważność przez internet.

Dzięki IKP możesz nadać wybranej osobie dostęp do danych medycznych:
https://www.youtube.com/watch?v=PHsFsXWhHlc

Sprawdź jak otrzymać e-receptę sms-em lub e-mailem:
https://www.youtube.com/watch?v=6Vln9eDv5gs

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3